Home » Help/FAQ » Verkorte handleiding Cyclos

Verkorte handleiding Cyclos

Het systeem bevat onder meer de volgende functies:

1. Je persoonlijke profiel aanmaken;
2. Je vraag en aanbod bekendmaken, evt. met foto’s;
3. Zoeken naar personen, producten en diensten;
4. Je actuele saldo bekijken;
5. Rapportages bekijken;
6. Betalingen doen en facturen sturen;

Hierover het volgende:

  • het sturen van facturen is niet noodzakelijk.
    Als een lid uit zichzelf de zonnen overmaakt hoef jij geen factuur te sturen, mag wel.
  • Als je een dienst verricht voor een lid dat niet met dit systeem werkt, kan deze je geen factuur sturen, maar je kunt wel gewoon via dit systeem betalen. Het wordt gewoon bijgeschreven, ook al werkt iemand zelf niet met dit systeem!
  • Als je zonnetjes tegoed hebt van een lid dat niet aan Cyclos meedoet, moet deze de betaling door middel van een ruilbewijs verrichten.
Inloggen (klik hier)

Ga naar de website van Cyclos (opent in nieuw tabblad). Vanaf de website van LETS-Nijmegen vind je “Cyclos” in de menubalk.
Je ziet nu het inlogscherm van Cyclos.

Hier vul je, zoals gevraagd, je inlognaam en wachtwoord in. Je inlognaam is je LETS-lidmaatschapsnummer met een 0 ervoor. Dus als je lidnummer bijvoorbeeld 999 is, dan is je inlognaam 0999. Het wachtwoord heb je zelf gekozen. Als je dit vergeten bent, kun je een email sturen naar cyclos@letsnijmegen.nl.

Vergeet niet op OK te klikken.

Je komt nu in een scherm, waarin je links het hoofdmenu ziet staan.
Persoonlijk

Vanuit het menu “Persoonlijk” kun je veel dingen regelen. Je kunt hier onder meer je persoonlijke profiel invullen of wijzigen, je wachtwoord wijzigen, berichten bekijken, je advertenties bijhouden en rapportages bekijken.

ProfielWachtwoordAdvertentiesRapportages
Het is erg belangrijk, dat je je persoonlijke profiel goed en volledig invult. Mocht er iets wijzigen in je situatie, zoals een adreswijziging of een ander emailadres, dan moet je dat hier ZELF wijzigen.

De organisatie van LETS-Nijmegen baseert haar ledenadministratie op de gegevens van haar leden, zoals die in Cyclos staan. Ook andere leden, die jou willen bereiken, kijken in Cyclos voor jouw contactgegevens. Als deze dus niet (meer) kloppen, kunnen mensen je niet (meer) bereiken! Ook ontvang je dan misschien geen e-mails van LETS en/of de mailinglijst meer, of komen die op je verkeerde emailadres aan.

Bij “Mijn profiel” kan je veel gegevens invoeren. Niet alles zal op jou van toepassing zijn. Die hokjes hoef je dan uiteraard niet in te vullen.

Een paar invulvakjes worden hieronder toegelicht:

Skype-naam

Bij “Skypenaam” kun je je Skypenaam invullen, als je gebruik maakt van Skype. Skype is een telefoondienst, waarmee je  via een internetverbinding gratis met elkaar kunt bellen. Lees de website van Skype voor meer informatie. LET OP: bellen naar een vast of mobiel telefoonnummer kost via Skype wel geld! Skype-skype contact is gratis.

Tip:
Als je gratis wilt bellen naar een ander LETS-lid via de mobiele telefoon, kan dat ook wanneer beide leden Viber als applicatie op hun mobiele telefoon (smartphone) hebben staan. Viber-viber contact is gratis.

Betaald J/N

Via je persoonlijke profiel kun je controleren of je je eurocontributie over het betreffende contributiejaar al betaald hebt. Handig, vooral als je dit niet meer zeker weet. Realiseer je, dat wanneer je je eurocontributie niet tijdig hebt voldaan, je een boete krijgt! Kijk op de website van LETS-Nijmegen onder Lidmaatschap voor meer informatie.

Afbeelding toevoegen

Voeg een foto van jezelf toe, zodat andere LETS-ers je makkelijker herkennen.

Je kunt aangeven of bepaalde velden voor anderen moeten worden verborgen, door dat aan te vinken.

Klik op “Wijzig wachtwoord” als je je wachtwoord wilt wijzigen. Je krijgt dan het onderstaande scherm te zien:

Onder het kopje “Advertenties” kun je je advertenties invoeren, wijzigen of verwijderen.

Klik op de “OK” knop achter “Advertentie toevoegen” om een advertentie toe te voegen.

Daarna krijg je het onderstaande scherm:

Vul alles zo volledig mogelijk in. Je kunt ook een foto toevoegen.

Een advertentie kan maximaal 5 jaar in Cyclos blijven staan, alvorens te verlopen. Controleer altijd de verloopdatum!

Advertentie wijzigen of verwijderen

Een advertentie wijzigen of verwijderen doe je eveneens door te klikken op “advertenties” in het menu Persoonlijk. Klik op het wijzig-ikoon en pas in het volgende scherm je gegevens aan. Als je alleen wilt actualiseren, om te voorkomen dat je vraag of aanbieding verloopt, zet dan de publicatiedatum op de huidige datum en de verloopdatum op maximaal vijf jaar later. 

Een functie waar je misschien niet zo snel aan denkt, maar die wel handig is, is de knop “Rapportages”.

Hier zie je in één oogopslag je zonnensaldo, je kredietlimiet (hoeveel zonnen je in de rood mag staan), en wat andere statistieken. 

Alles ingevuld?

Wanneer je je persoonlijke profiel en je advertenties hebt ingevuld, kun je het systeem gaan gebruiken voor de eigenlijke administratie:
– Zonnen betalen aan leden die jou een dienst of product hebben geleverd.
– Eventueel facturen versturen aan leden aan wie je een dienst of product hebt geleverd.

Het wordt afgeraden bij elke dienst een factuur te versturen. Wacht even af of het lid uit zichzelf de betaling verricht.

Rekening

Het menu “Rekening” bestaat ook weer uit verschillende items:

RekeningoverzichtFacturenSysteembetaling

Door te klikken op rekeningoverzicht, zie je je actuele zonnensaldo.
Je treft er aan:

Onder Facturen vind je een overzicht van je inkomende en je uitgaande facturen. Klik op het goede rondje achter “Type” (inkomend of uitgaand) om het bijbehorende overzicht te zien.

Controleer hier eventueel of je daadwerkelijk een factuur verstuurd hebt. Dit zou je dan bij “uitgaande facturen” moeten zien.
Ook via Persoonlijk –> Rapportages kun je het aantal facturen zien.
Je kunt een factuur eventueel intrekken door op het wijzig-icoontje te klikken en in het volgende scherm op de button “annuleren”.

Deze knop heb je meestal niet nodig.
Rekeningsaldo: Dit is het zonnen-saldo op je zonnen-bankrekening. Je kunt dit vergelijken met het euro-rekeningsaldo op je euro-bankrekening. Het rekeningsaldo op je bankrekening is het geld dat je echt hebt (of echt rood staat, bij een minstand). Stel dat je rekeningsaldo van je bankrekening van je ‘normale’ bank (euro-bank) 50 is. Dan staat er 50 euro op je bankrekening. Geld dat je echt hebt.
Bij de zonnen-bank (Cyclos) werkt dit net zo. Stel dat je rekeningsaldo 50 is. Dan staat er 50 Zonnen op je bankrekening. “Geld” (in de lokale munt, de Zon) dat je echt hebt.
Onderste kredietlimiet: 
Kredietlimiet = limiet aan je krediet.
Krediet = minstand, ook wel rood staan genoemd.
Limiet = grens
Een kredietlimiet is dus de grens (limiet) tot hoever je in de min mag staan (rood mag staan).
Denk ook hier weer aan een gewone (euro)bank. Als jouw roodstaan limiet (kredietlimiet) 1000 is, zou je tot 1000 euro rood mogen staan. Geteld vanaf 0.
Een kredietlimiet van 50 is dan, dat je maximaal 50 euro rood mag staan. (- € 50,00)
Een (onderste) kredietlimiet van 50 bij de Zonnenbank, wil zeggen dat je maximaal 50 Zonnen rood mag staan. (- Z 50,00)
Beschikbaar saldo: 
Dit is het geld dat je in totaal kunt uitgeven (dat beschikbaar is).
Stel dat je maximaal 50 zonnen rood mag staan en er staan 100 zonnen op je rekening. In totaal kun je dan 100 + 50 = 150 zonnen uitgeven.
Die 50 zonnen moet je wel weer aflossen.
Bovenste kredietlimiet:
Deze term is verwarrend.  Dit moet je lezen als Maximaal rekeningsaldo: het saldo dat er maximaal op je zonnen-rekening mag staan.
Voorkeuren

Het menu Voorkeuren kent de items Berichten en Advertentie-interesses. Vooral het submenu Berichten is van belang. Advertentie-interesses wordt door de meeste leden niet gebruikt.

Berichten

Door op “Berichten” te klikken, kun je je voorkeuren voor het ontvangen van berichten instellen. Je ziet dan dit scherm:

In dit scherm kun je aangeven of je alleen een bericht binnen Cyclos wilt ontvangen, alleen een email of beide bij een bepaald type melding. Vooral wanneer je Cyclos niet zo actief gebruikt en/of weinig inlogt op Cyclos, is het aan te raden om de meldingen in te stellen op “Email”. In dat geval ontvang je een email op het emailadres dat je hebt ingevuld in Cyclos (te zien via je persoonlijke profiel). Zo weet je zeker dat je geen (belangrijke) berichten mist!

Zoeken: voor o.a. zonnen betalen/ontvangen

Zonnen betalen of ontvangen (via factuur sturen)Zonnen ontvangen (Factuur)

Om zonnen te kunnen betalen, of een factuur te kunnen sturen, moet je eerst het lid opzoeken, waaraan je wilt betalen/ een factuur sturen.
Klik in het hoofdmenu op ZOEKEN –> DEELNEMERS.

Je krijgt dan dit scherm te zien:

Je kunt zoeken op inlognaam = lidnummer of naam van het lid.

Tik bijv. (een deel van) de naam van het lid aan wie je wilt betalen in en klik op Zoeken. Er volgt een lijst met zoekresultaten. Klik op de naam van degene aan wie je zonnen wilt gaan betalen. Je krijgt dan het profiel van diegene te zien, en een scherm met mogelijke acties:

Klik op de Knop “Zonnen betalen” als je zonnen wilt betalen. Je doet een betaling voor een aan jou geleverde dienst.

Je vult het aantal zonnen in dat je wilt gaan betalen bij Bedrag en je geeft een omschrijving op. Nadat je op OK hebt geklikt, wordt er nogmaals om een bevestiging gevraagd.
Als je dan weer op OK klikt, heb je je zonnen betaald. Er verschijnt nog een schermpje ter bevestiging. De zonnen zijn nu bij het lid bijgeschreven.

Klik op de knop “Zonnen ontvangen (Factuur)” als je een factuur wilt sturen. Je stuurt dan een rekening (factuur) voor een door jou geleverde dienst. (Let op: geen facturen sturen aan mensen die Cyclos niet actief gebruiken! Dat heeft geen zin, want zij zullen de factuur toch niet zien.)

Je vult het aantal zonnen in dat je wilt gaan vragen bij Bedrag en je geeft een omschrijving op. Nadat je op OK hebt geklikt, wordt er nogmaals om een bevestiging gevraagd:

Als je dan weer op OK klikt, heb je je zonnen gefactureerd. Er verschijnt nog een schermpje ter bevestiging.

Het scherm dat je daarna krijgt, lijkt op het scherm dat je te zien krijgt, wanneer je zonnen wil betalen. Alleen staat er nu “Factuur naar deelnemer” boven:

De rest gaat hetzelfde. Je vult de gevraagde gegevens in en bevestigt door op OK te klikken. De factuur is daarna aan het betreffende LETS-lid verstuurd.

Als een ander lid jouw factuur accepteert, wordt het bedrag automatisch op je rekening bijgeschreven.
LET OP! Als een lid jouw factuur afwijst, dan wordt de betaling geannuleerd. Houdt dus zelf je zonnensaldo in de gaten.

Help
Het programma zelf geeft uitgebreide uitleg. In het hoofdmenu vind je onder de knop HELP de handleiding van Cyclos.

Uitloggen

Wanneer je klaar bent, dan MOET je het systeem te verlaten door op menu: Uitloggen te klikken.

Je vindt dit in het linker menu, helemaal onderaan.

Als je niet uitlogt, dan is dat een veiligheidsrisico voor je rekening. Het is zelfs mogelijk dat iemand jouw rekening kaapt als je een publieke computer gebruikt en niet uitlogt. Bovendien moet je wachten met opnieuw inloggen tot de time-out van je sessie verstreken is (deze wordt door de administratie ingesteld).